3 februari 2022

RES standpunt SGP Renswoude

En wat als er geen hoge windmolens komen?

Klimaatverandering en gaswinning geven steeds meer problemen. Denk aan Limburg en Groningen. Daarom moeten we de omslag maken naar duurzame energie. De SGP neemt deze doelstelling serieus, en staat achter de landelijke doelstelling om in 2050 energieneutraal te zijn.

Deze transitie is niet makkelijk en zal tijd en geld kosten. In de regio werken we samen aan de Regionale Energie Strategie. De coalitie in Renswoude was heel ambitieus, en wilde al in 2035 energieneutraal zijn. De oplossingen zijn nog volop in ontwikkeling, en landelijk ligt het tempo lager. Maar Renswoude wilde het hier allemaal snel even regelen, en kwam met een voorstel voor windmolens twee keer zo hoog als de Domtoren. Gelukkig heeft de gemeenteraad dit plan weggestemd, maar het heeft wel een hoop gedoe gegeven. In de regio voorop willen lopen is verspilling van de tijd van ambtenaren en gemeenschapsgeld. De SGP vindt dat de ambitie om in 2035 energieneutraal te zijn snel losgelaten moet worden. Gelukkig begint dit inzicht nu ook bij andere partijen te komen.

Daarmee is niet gezegd dat er niks moet gebeuren. De SGP wil ‘zon-op-dak’ stimuleren. Verder gebruiken we de zonneladder: eerst zonnepanelen op gebouwen, daarna langs infrastructuur (bijvoorbeeld een zonnelint langs de A12) en langs de bebouwing of recreatiegebieden. Zonnepanelen op landbouwgrond zijn ongewenst, in ieder geval zolang daken en andere locaties niet benut zijn. Ook het plaatsen van kleine windmolens bij boerderijen moet makkelijker worden. Het rijk zal serieus moeten investeren in het elektriciteitsnet, want dat wordt waarschijnlijk een knelpunt. Kortom, er is veel werk te doen. De SGP zal zich de komende periode hiervoor inzetten. Wij hebben oog voor uw belangen bij deze transitie, en gaan voor reële oplossingen.

SGP fractie Renswoude