17 februari 2022

Duurzaam wonen in Renswoude, hoe doen we dat?

Steeds vaker wordt over duurzaam wonen gesproken. Maar wat betekent dit nu eigenlijk?

Duuzaram gaat over meer dan energiebesparing alleen. Het gaat ook over kwaliteit van de woning en over de buurt. Het gaat over de wijze waarop een wijk ingericht is en onderhouden wordt. Het gaat over samenleven. De SGP is daarom voorstander om duurzaamheid breed uit te leggen.

Er worden in Renswoude (bijna) geen huizen meer gebouwd met een gasaansluiting: de zogenaamde ‘nul op de meter’ woningen. De overgang van gas naar elektriciteit: is dit in de toekomst genoeg en betaalbaar, of toch te ambitieus? De SGP is voor verder onderzoek naar het gebruik van bijvoorbeeld waterstof. Waterstof is ook nog eens te transporteren via het netwerk aan gasleidingen wat er al ligt. Een schoon alternatief!

De SGP vindt dat het voor starters en éénverdieners uit Renswoude mogelijk moet zijn een eigen woning te huren of te kopen in ons dorp. Momenteel is de woningnood overal hoog. Als we nu te hard bouwen zal dat vooral kopers uit de wijde regio en de Randstad aanzuigen en staat over een paar jaar alles vol. Beter is om de bouw te spreiden, zodat we ook over drie of vijf jaar starters en doorstromers uit Renswoude nog iets kunnen bieden.

Er zijn mogelijkheden voor een voorkeursbeleid bij toewijzen van (koop)woningen aan eigen inwoners. De SGP vindt dat alle mogelijkheden die er nu zijn gebruikt moeten worden. Daar hoort ook bij het verplicht bewonen van de aangekochte woning en het terugdringen van aankopen door beleggers.

Aan plannen om woonruimte te creëren waar meerdere generaties bij elkaar kunnen wonen, verleent de SGP graag haar steun. Op deze manier is het mogelijk dat kinderen de ouders op een goede manier zorg voor elkaar dragen. Daarbij zijn we erop gericht dat er voor iedere inwoner van ons dorp dezelfde regels gehanteerd worden en er geen uitzonderingen gemaakt worden op politieke gronden. Ook dat is duurzaam!
Daarnaast is kwaliteit van wonen een belangrijke eis die mensen stellen aan hun woonomgeving. Het gaat dan niet alleen om de woonruimte zelf, maar ook de uitstraling van de wijk, bereikbaarheid en openbaar vervoer. Zowel de aanleg als het onderhoud van de groenvoorzieningen dragen bij aan die uitstraling. Ook voor de leefbaarheid is meer groen in de straat van belang, zeker in een tijd waarin de klimaatverandering merkbare gevolgen heeft. Daarom wil de SGP niet bezuinigen op groenonderhoud. Kortom, de SGP is voorstander van duurzaam en toekomstbestendig bouwen en wonen in Renswoude. En dat doen we samen!

Namens de SGP fractie Renswoude