7 maart 2022

Valt er iets te kiezen

Het kan u niet ontgaan zijn dat er over een paar dagen gemeenteraadsverkiezingen gehouden worden. De grote vraag is dan of er wat te kiezen valt.

Degene die dat kunt beoordelen bent u zelf. We hebben de afgelopen jaren een paar bijzondere zaken meegemaakt in de gemeentelijke politiek. Grootse verkiezingsbeloftes over de invulling van het Dorpshart zijn niet waargemaakt; het tegenovergestelde is uitgevoerd! Zonder problemen is het bijna honderd jaar oude achterste stuk van het gemeentehuis overgegeven aan de sloop met een kostenpost van ruim € 4.000.000 voor de verbouwing en is het Dorpshart voorzien van een gebouw van vier hoog en leegstand. Mede hierdoor zijn de kosten voor de gemeente duidelijk gestegen, en moesten grote leningen worden afgesloten.  Politiek ambities ten koste van de belastingbetaler. Ook klimaatdoelstellingen zijn beantwoord met grote plannen die niet haalbaar bleken te zijn en eveneens weinig rekening hielden met de bewoners.

De SGP staat voor realistische en principiële politiek. Een veiliger Dorpsstraat staat hoog op het verlanglijstje. Een rondweg zou dit probleem oplossen, maar heeft ook nadelen: aantasting van het landschap rondom Renswoude en financieel is dat nu eenmaal een lastige puzzel. Daarom zijn we voorstander om te kijken naar snelheidsverlaging naar 30 km/uur en het omleiden van vrachtverkeer.

Een wel doordacht en vooral haalbaar plan om de energietransitie vorm te geven, en dus niet 15 jaar eerder energieneutraal willen zijn dan de landelijke doelstelling, hoort bij openheid en betaalbaarheid. Politiek dagdromen is dan geen optie.

We zijn tegen verdere verhoging van de kosten per inwoner. Het ligt voor de hand dat naast de sterk oplopende inflatie, de (oorlogs)ontwikkelingen in Oekraïne de kosten voor ons allemaal zullen verhogen. Dat heeft ook invloed op wat we als inwoners samen moeten betalen aan leningen en andere verplichtingen. Daarnaast is voor de zelfstandigheid van ons dorp, zoals we kunnen weten, een gezonde financiële positie juist van groot belang.

Kortom, betrouwbare politiek past niet bij overspannen beloftes, verwijzen naar regeltjes die er niet zouden moeten zijn, maar bij ‘doen wat we zeggen’ en geen draai laten zien na de verkiezingen. We willen geen groenere grasvelden beloven als we vooraf al weten dat het niet kan. Op elk dossier moeten we gewoon het complete en eerlijke verhaal vertellen

We spannen ons in voor woonruimte voor iedereen, waarbij het eigen karakter van ons dorp wordt behouden en we kijken naar toekomstige ontwikkelingen. En dat doen we samen en met oog voor alle inwoners. Dat is het doel van de SGP.

U kunt dus het verschil maken. Laat uw stem horen op 14,15 of 16 maart!

SGP fractie Renswoude