16 september 2021

De regenboogvlag nu ook in Renswoude?

Het college heeft besloten om ook in Renswoude de zogenaamde regenboogvlag op 11 oktober te hijsen. Jammer dat het college van Renswoude hieraan mee wil doen zonder overleg met de raad. Het kan zo zijn dat dit besluit een bevoegdheid is van het college van B&W, maar de vraag is of dit van wijsheid getuigd. Het is volgens de SGP-fractie raadzaam om, bij zaken die zowel in de raad als bij de bevolking van Renswoude gevoelig liggen, dit vooraf te bespreken en niet als een besluit mee te delen.

De SGP wil een aantal zaken ter overweging geven als het gaat om deze zaak. Misschien goed om dan eerst te beginnen met onze Nederlandse grondwet. Artikel 1 luidt:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

En in de toelichting daarover is het volgende opgenomen:

‘Discriminatie ... of op welke andere grond dan ook, is verboden’. De woorden of op welke grond dan ook breiden het verbod van discriminatie tot andere dan de in dit artikel genoemde discriminatiegronden uit.

De vraag is dan hoe inclusief je de samenleving wilt hebben? Gezien de gevoeligheid van deze materie is het niet eenvoudig om een reactie te formuleren, die iedereen kan onderschrijven voor een op dit punt verdeelde samenleving. Laten wij als SGP vooraf heel duidelijk zijn: pesten en discriminatie keuren wij ten stelligste af! Iedereen telt mee.

Een andere vraag die we ons stellen is: wie is belanghebbende? Moeten we voor een specifieke groep medeburgers, die graag als ieder ander willen worden behandeld, een speciale vlag hijsen? De meesten in deze gemeenschap willen simpelweg hun leven kunnen leven als ieder ander. Die personen zitten echt niet te wachten op een podium, extra aandacht of vlagvertoon voor de door hen gekozen levenswijze. En waarom overigens dan geen vlag voor andere groepen in de samenleving die met grote regelmaat negatief worden weggezet? Welke vlaggen gaan we in de toekomst daarvoor hijsen? Zullen we dan ook maar een vlag hijsen voor de boeren, een vlag voor vluchtelingen, voor ongevaccineerden en voor mensen met een handicap? Of voor onze Joodse medeburgers, die meer en meer te maken hebben met het toenemend antisemitisme? Over discriminatie gesproken!

Volgens de bijdrage van burgemeester Doornenbal in de Heraut van 8 september kan ieder zijn of haar eigen interpretatie aan de regenboogvlag geven. Dat is een vreemde redenering: deze vlag is wereldwijd algemeen bekend als publieke uiting van een deel van de lhbtiq+ gemeenschap. Als ieder zijn eigen betekenis eraan mag hechten waarom hang je dan geen piratenvlag op. Misschien is het overigens dan logischer om een neutrale vlag -want voor iedereen- op een neutrale datum te hijsen. Waarom dan niet bijvoorbeeld een witte vlag op 1 april, waarbij ‘ieder er zijn eigen lading aan kan geven’ en ‘ieder dan zijn of haar eigen gelijk heeft’.

De regenboogvlag is tot symbool gemaakt van een ideologie waar wij als SGP grote moeite mee hebben. Zonder te veel in detail te treden noemen we hierbij de vervaging van de natuurlijke orde en ontkenning van Bijbelse normen op seksueel gebied. De uitwassen en problemen op dit gebied zijn bekend. Denk daarbij ook aan de pijn die kan worden ervaren in gezinnen en families en door individuen wat betreft moderne gender-ideologie. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met iemand die twintig jaar je vader is geweest en je nu verteld dat hij over afzienbare tijd je tweede moeder is.

Een groot deel van Renswoude heeft, zoals de burgemeester terecht constateert, moeite met het hijsen van de regenboogvlag. Is het niet beter om ons te beperken tot een Nederlandse en Renswoudse vlag om discriminatie te voorkomen en mensen een hart onder de riem te steken? Vlaggen waar (nagenoeg) iedereen positieve gevoelens bij heeft.

De burgemeester heeft in de Commissievergadering van dinsdag 7 september aangegeven dat, wanneer er op wat voor manier dan ook overlast wordt ervaren, wij als inwoners mans -of zo u wilt vrouws- genoeg moeten zijn elkaar hier gewoon op aan te spreken. Dat is uw mogelijkheid!

Als SGP-fractie hebben zullen wij in de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 28 september het college middels een motie opgeroepen alsnog af te zien van het besluit om de vlag te hijsen en geen positieve discriminatie van slechts een deel van de bevolking te steunen.

Namens de SGP fractie Renswoude