11 november 2020

Vuurwerk met oudjaar?

Het klimaat en de natuur in Nederland staan onder druk. Dit bedreigt de leefbaarheid nu en in de toekomst. Terecht heeft de overheid daar aandacht voor. Daarbij hoort een beleid waarin vervuiling zoveel mogelijk beperkt wordt. Dat is goed voor ons allemaal, want blootstelling aan vervuilende stoffen leidt niet alleen tot aantasting van de natuur maar ook van onze gezondheid.  Vanuit die verantwoordelijkheid worden door de landelijke en plaatselijke overheden aan bedrijven en burgers regels opgelegd. Daar gaat het om als we lezen over bijvoorbeeld terugdringen van CO2 en stikstof uitstoot, fijnstof, verduurzaming van energieopwekking. Toch worden ieder jaar opnieuw één dag in het jaar deze regels massaal en met toestemming overtreden met het afsteken van grote hoeveelheden vuurwerk. Officieel is op 31 december de milieuwetgeving minder belangrijk.

Wat maakt die ene dag vuurwerk afsteken nu uit?

Er wordt rond oudjaar rond oudjaar ongeveer net zoveel zwaveldioxide uitgestoten als het totale wegverkeer in Nederland in 2 maanden. Deze stof is de veroorzaker van de verzuring in de natuur.

De hoeveelheid fijnstof in de lucht wordt door het afsteken 30 tot 50 keer zo hoog. Fijnstof leidt ieder jaar tot dodelijke slachtoffers; voor mensen met long- of luchtwegaandoeningen is fijnstof uiteraard ook zeer nadelig.

Dan hebben we het nog niet over vuurwerkslachtoffers of misbruik richting hulpverleners en de miljoenen euro’s schade die jaarlijks wordt veroorzaakt. En, ook aardig is om te weten is dat slechts zo’n 20% van de Nederlandse bevolking vuurwerk afsteekt en een groot deel er alleen naar kijkt.

Gezamenlijk houden we wel de ‘rokende’ resten over op de Nieuwjaarsochtend en het opruimen van deze restanten in ons dorp kost dan vervolgens rond de € 10.000.

Als we deze cijfers nuchter bekijken dan is de vraag of dit past bij verantwoord omgaan met natuur, milieu en financiën en dan is de vraag of we dit wel moeten willen. We weten best dat niet iedereen daar op dezelfde manier over denkt. Maar is het verstandig en eerlijk ten opzichte van bedrijven, boeren en burgers die zich het hele jaar inzetten om de belasting van natuur en gezondheid zoveel mogelijk tegen te gaan.

Daarom een vraag

De SGP heeft daarom eind 2019 de gemeenteraad gevraagd zich hierover uit te spreken en na te denken over de beperking van het gebruik van vuurwerk. Er was vanuit de andere politieke partijen geen draagvlak aanwezig om hier verder op in te gaan.  Inmiddels lijkt het tij te keren. De burgemeesters van een aantal gemeenten, waaronder Renswoude, hebben besloten om hier werk van te maken.

Hoe nu verder?

We zijn benieuwd welke concrete maatregelen het college gaat nemen, mogelijk in navolging van landelijke richtlijnen. Wij hopen dat u ook uw verantwoordelijkheid neemt op dit terrein. Uw suggesties kunt u uiteraard met ons delen.

Samen maken we het verschil!