12 november 2022

Is er toekomst voor het boerenbedrijf?

SGP Statenlid Bertrick van den Dikkenberg gaat onder de noemer van Tour de Boer naar alle hoeken van de provincie om te luisteren naar boeren en te vertellen waar de SGP zich de afgelopen periode voor heeft ingezet en welk perspectief de fractie ziet voor de agrarische sector. Op 3 november j.l. was in De Breehoek in Scherpenzeel een open bijeenkomst over de stikstofproblematiek. Deze bijeenkomst, in samenwerking met de SGP afdelingen van Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg, werd goedbezocht. De almaar toenemende onrust in de agrarische sector was voor de SGP aanleiding om een viertal deskundigen hun licht op de zaak te laten schijnen. Boeren tonen zich bezorgd over de positie van de agrarische sector in Nederland en zien weinig praktisch inzicht in het Haagse beleid.

Henk van der Wind, melkveehouder uit Maarsbergen, wees op de onrust op het boerenerf. Maar, zo stelde hij: ‘ik ben ervan overtuigd dat de boeren zeker wel willen bewegen als dit maar niet direct ten koste gaat van bijvoorbeeld veeaantallen.” De onrust is onder anderee te wijten aan de grote problematiek van zogenaamde PAS-melders en het (inmiddels weggehaalde) kaartje van minister Van der Wal. De EU zou er daarentegen goed aan doen om na te denken over de vraag waar zij haar voedsel voor de komende 10 tot 20 jaar vandaan wil halen. In Nederland beschikken we over essentiële randvoorwaarden voor goede landbouw: vruchtbare grond in combinatie met voldoende vocht.

Steven van Westreenen, landbouwadviseur, geeft aan dat hij vragen tegenkomt als: is er nog wel toekomst voor het bedrijf, waarom wordt vooral naar de agrarische sector gekeken en wordt er wel beseft dat de agrarische sector al 68 procent van de stikstofuitstoot heeft gereduceerd? De agrarische sector verdient juist veel waardering voor alle inspanningen die de boeren van generatie op generatie door weer en wind en ook in samenhang met de natuur hebben geleverd.

Geesje Rotgers, onderzoeksjournalist bij Stichting AgriFacts (STAF) maakte aan de hand van een recente gegevens van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) duidelijk dat het creëren van extra leefgebied een
van de belangrijkste zaken van het Nederlandse natuurbeleid is, nog belangrijker dan stikstof. Ze geeft aan dat op basis van haar onderzoek het opmerkelijk is, dat uit de Europese rapportages een heel ander beeld van de
staat van instandhouding van de natuur blijkt, dan in Nederland naar aanleiding van stikstofoverbelasting van Natura-2000 gebieden wordt geschetst. Rotgers concludeert in navolging van de PBL dat er voor de
Nederlandse natuurgebieden geen verband is tussen overschrijding van de KDW en de staat van instandhouding van deze natuurgebieden. Rotgers concludeert dat Nederland een heel eigen invulling geeft aan de staat van instandhouding van de natuur en hierbij niet het Europese uitvoeringsbesluit volgt.

Bertrick van den Dikkenberg, Statenlid voor de SGP-fractie van provincie Utrecht, schetst het perspectief dat zijn fractie ziet voor de agrarische sector in de provincie Utrecht. Er is zeker toekomst is voor de landbouw, omdat het een heel duurzame en innovatieve sector is die we in Nederland en ook in geopolitiek opzicht hard nodig hebben, denk alleen al aan de gvolgen van de oorlog in Oekraine. Naar aanleiding van het rapport van Remkes geeft Bertrick aan dat de kern van het stikstofprobleem van juridische aard is. Hij schetst drie lijnen om toekomst te bieden. Als eerste ruimte voor groeiers, agrarische bedrijven die zich toeleggen op innovatie en duurzaamheid. Daarnaast nieuwvestiging en verplaatsing naar geschikte gebieden. Ook moet de overheid serieus werk maken van de ondersteuning van verbinders: agrarische bedrijven die werk willen maken van natuur en voedselvoorziening in de korte keten.

Ten slotte is het ook belangrijk dat stoppende boeren op een goede manier worden begeleid, goede fiscale regelingen krijgen aangeboden.

SGP fractie Renswoude