3 oktober 2022

Motie regenboogvlag

De SGP heeft 27 september een motie ingediend om de regenboogvlag niet te hijsen (zie onderstaande tekst). In de toelichting werd uitgelegd dat de SGP moeite heeft met deze vlag, omdat de regenboog voor christenen een andere betekenis heeft. Verder wordt deze vlag geassocieerd met maatschappelijke ontwikkelingen die ons zorgen baren, zoals de nieuwe Transgenderwet. De tolerantie ten aanzien van klassieke standpunten staat steeds verder onder druk. Tegelijk willen we iedereen als persoon respecteren, en erkennen we dat  er veel leed is rondom dit thema en dat discriminatie een serieus probleem is dat bestreden moet worden.

De CU en CDA zaten op dezelfde lijn als de SGP. Dorpsbelang Renswoude en de SGP verschillen hierover van mening, maar elkaars standpunten hierin worden wel gerespecteerd. De VVD deed erg haar best om te voorkomen dat deze motie werd aangenomen. Deze partij probeerde een wig te drijven tussen SGP en Dorpsbelang, en vond het raar men elkaar ruimte gunt om van mening te verschillen. Het standpunt van de CU werd door de VVD een 'opvallende move' genoemd. Ook werd er nog op aangedrongen  om de motie niet in stemming te brengen.

De motie werd uiteindelijk aangenomen met 6 stemmen voor en 5 tegen. Het college gaat zich hier nu op beraden.
Hieronder kort de motie. De uitgebreide toelichting is online hier terug te zien (start ongeveer op 1:31).

De raad van de gemeente Renswoude in vergadering bijeen,

Overwegende dat
  • Wij staan voor een respectvolle behandeling van alle Renswoudenaren;
  • Artikel 1 van de Grondwet zeer duidelijk is over het verbod op elke vorm van discriminatie;
  • Een aanzienlijk deel van de bevolking van Renswoude moeite heeft met de regenboogvlag;
  • De gemeente door het hijsen van de regenboogvlag juist wel onderscheid maakt tussen groepen in de samenleving en partij kiest in een maatschappelijk debat;
Roept het college op
  •   De regenboogvlag niet meer te hijsen;
  •   Op andere manieren discriminatie te blijven bestrijden;
  •   Onze verbondenheid te uiten door de Renswoudse vlag en de nationale vlag.

Motie regenboogvlag