De Scherpenzeelse fusieperikelen moeten ons in zelfstandig Renswoude aan het denken zetten

Renswoude heeft wat fusieperikelen betreft al meer ervaring dan ons lief is. En ik denk dat Scherpenzeel pijnlijk heeft ervaren wat interventie vanuit een andere gemeente voor onrust veroorzaakt. Als (kleine) gemeente dien je in deze ingewikkelde tijd gedegen in te zetten op onderlinge samenwerking. Renswoude had door het opstappen van wethouder van 't Foort ook een bestuurlijke crisis, maar dat is gelukkig niet uit de hand gelopen doordat de raad zich cooperatief bleef opstellen. Daarnaast is het een vereiste te zorgen voor goede bestuurskracht en een financieel gezond meerjarenplaatje. Wat dat betreft was de keuze voor zo'n duur nieuw gemeentehuis wel een risico. Maar als je als raad en college kunt zorgen voor een klimaat waarin ruimte is om veilig en gezond te kunnen wonen, ondernemen, werken en recreëren; dan heb je al heel veel goede argumenten om zelfstandig te kunnen blijven. En is de noodzaak er voor andere overheden ook niet om hierop actie te ondernemen.